Edukacja
CSR
CSR – Corporate Social Responsibility – to termin tłumaczony na język polski jako społeczna odpowiedzialność biznesu, odpowiedzialność biznesu, obywatelska postawa biznesu lub budowanie zrównoważonego biznesu.
Odpowiedzialny biznes to dobrowolna strategia uwzględniająca aspekty społeczne, etyczne i ekologiczne aspekty w działalności gospodarczej i w kontaktach z interesariuszami (ang. stakeholders); pracownikami, klientami, akcjonariuszami i dostawcami firmy oraz społecznością lokalną. Do interesariuszy zaliczyć można również środowisko naturalne. Inaczej mówiąc strategia ta polega na zrównoważeniu dochodowości firmy i korzyści, jakie może dać społeczeństwu.
Filozofia odpowiedzialnego biznesu zrodziła się pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. Odpowiedzialność przedsiębiorców wobec społeczeństwa zyskała popularność w dobie Wielkiego Kryzysu. Na początku lat trzydziestych skupiała się głównie na filantropii, ale od lat pięćdziesiątych zaczęto wymagać od biznesmenów działań zgodnych z celami i wartościami społecznymi. W kolejnych latach coraz częściej zastanawiano się nad etycznymi aspektami prowadzenia biznesu; w latach dziewięćdziesiątych, i w Ameryce i w Europie, pojawiły się nowe koncepcje zrównoważonego rozwoju i korporacyjnego poczucia obywatelskiego.
Nowoczesny CSR obejmuje 4 obszary:
- filantropię – przekazywanie części zysku na cele charytatywne, wspieranie społeczeństwa, działanie na rzecz budowania wspólnych wartości
- etykę – postępowanie zgodne z normami moralnymi
- prawo – działanie w ramach i granicach prawa
- ekonomię – prowadzenie działalności przynoszącej zysk
CSR nie dotyczy wyłącznie firm dużych, lecz także średnich i małych, jako społeczna odpowiedzialność (SR – Social Responsibility) realizowana jest także przez organizacje rządowe i pozarządowe.
Toyota Motor Corporation uznana została za drugą najlepszą firmę w trzeciej edycji rankingu Covalence, genewskiej instytucji badawczej, dotyczącej roku 2007. Raport etycznej reputacji międzynarodowych korporacji powstaje na podstawie informacji zbieranych od firm, mediów i społeczeństwa.
Laboratorium biotechnologiczne Toyoty
TMC od momentu powstania opierała swoją działalność o kodeks postępowania wyznaczony przez założyciela firmy, Kiichiro Toyoda. W roku 1992 powstał zbiór zasad określający wszystkie aktywności podejmowane przez firmę, w 1998 doprecyzowujący jej odpowiedzialność społeczną. Późniejsza strategia z roku 2001 - „Jak to robimy w Toyocie” podkreśliła znaczenie ciągłego rozwoju i szacunku dla interesariuszy. W 2007 roku TMC przyjęła koncepcję zrównoważonego rozwoju trzech dziedzin: przyjaznych środowisku technologii, ekologicznej produkcji i działań na rzecz społeczeństwa, najnowszą filozofię CSR.
Toyota Motor Corporation działania
Zgodnie z zasadą odpowiedzialności względem wszystkich interesariuszy Toyota Motor Corporation podejmuje następujące działania:
W relacji z klientami:
- dba najwyższą satysfakcję klientów, oferuje najwyższej jakości produkty, stara się zaspokajać różne gusty i oczekiwania klientów, umożliwia korzystanie z jej produktów osobom niepełnosprawnym.
W relacji z pracownikami:
- zapewnia im możliwość wszechstronnego i stałego rozwoju, dba o ich zdrowie i bezpieczeństwo, organizuje kursy i szkolenia, umożliwia kobietom godzenie roli matki i pracownika, oferuje pracę osobom niepełnosprawnym, dba o emerytowanych pracowników.
W relacji z akcjonariuszami:
- udoskonala swoje technologie i produkcję, zwiększa sprzedaż, nakłady inwestycyjne, wydajność i zysk, zapewnia solidną podstawę finansową.
- WSTĘP
- Uwaga: jestem na drodze
- Jestem świadomym uczestnikiem ruchu drogowego
- Znam swój rower i lubię na nim jeździć
- Znam swój motorower i lubię na nim jeździć
- Karta rowerowa i motorowerowa
- KATALOG ZNAKÓW DROGOWYCH
- Znaki dla pieszych
- Znaki dla rowerzystów
- Znaki dla motorowerzystów
- Rolki to moje hobby
- Wiem, co to jest pojazd uprzywilejowany
- Wiem, kto kieruje ruchem drogowym
- Wiem, jak bezpiecznie poruszać się autobusem, tramwajem i samochodem
- Sytuacje awaryjne
- Już teraz myślę o prawie jazdy
- Hybrydy
- Lexus LF A
- Lexusy CT i RX
- Lexusy GS, LS i IS
- CSR
- Prędkość
- Moto-wynalazki
- Ekologia
- Japonia
- Historia Toyoty
- iQ
- Sport-deski
- Poduszki powietrzne
W relacji z partnerami biznesowymi:
- buduje wzajemne zaufanie, korzysta z usług dostawców globalnych i lokalnych, stosuje jasne i przejrzyste zasady współpracy, sprzedaje swoje produkty w 300 stacjach dealerskich na terenie Japonii i 7900 stacjach na świecie, prowadzi skuteczny marketing swoich produktów na rynkach światowych.
W relacji ze społeczeństwem globalnym i społecznościami lokalnymi:
- zapewnia mobilność, oferuje bezpieczne i przyjazne środowisku pojazdy, działa na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, opracowuje technologie minimalizujące ryzyko wypadku i przeciwdziałające jego skutkom, stara się być najlepszym korporacyjnym obywatelem społeczeństwa, podejmuje działania w zakresie ochrony środowiska naturalnego, zminimalizowania liczby ofiar wypadków drogowych, edukacji dzieci i młodzieży, promocji kultury i sztuki.
http://www.flickr.com/photos/neepster/149675358/
Na rzecz środowiska naturalnego:
- akcje sadzenia lasów.
W roku 1992 stworzono projekt propagujący wiedzę przyrodniczą i ekologiczną – Toyota Forest Program. W 1996 w Foresta Hills, lesie położonym przy Toyota City, powstał ośrodek edukacji integrujący środowisko miejskie i ekosystem leśny. Na Filipinach dba o zachowanie lasu tropikalnego; do września 2010 w prowincji Cagayan drzewostan zostanie przywrócony na obszarze 1772 hektarów. W sierpniu 2008 w Tajlandii 10 tysięcy ochotników zasadziło 100 tysięcy drzew. Do roku 2013 w amerykańskim Princeton wokół fabryki Toyoty rosnąć będzie już 131 tysięcy nowych drzew. W roku 2001 Toyota zaangażowała się w walkę z pustynnieniem prowincji Hebei w Chinach. Prowadzi zalesianie tysięcy hektarów wokół Pekinu akcje przywracania zieleni do miast. Zwarta zabudowa miast i metropolii świata uniemożliwia przywracanie zieleni na poziomie ziemi, stąd pomysł tworzenia ogrodów na dachach budynków i obsadzania roślinnością ich ścian.
- Uprawa kwiatów. Japońska spółka Toyota Floritech produkuje rocznie ponad 4 miliony kwiatów doniczkowych i roślin ozdobnych.
- Uprawa słodkiego ziemniaka. Na przestrzeni ostatnich 50 lat liczba ludności Ziemi wzrosła z 3 do 6 miliardów; szacuje się, że sięgnie 10 miliardów w roku 2050. Indonezyjska spółka Toyota Bio zajmuje się uprawą batatów, z których wytwarzane będą artykuły spożywcze.
W ciągu ostatnich ośmiu lat w ramach „Programu ochrony środowiska naturalnego” Toyota Motor Corporation wydała ponad 1,4 miliarda jenów na finansowanie 140 projektów pro-ekologicznych; w roku 2008 kwota ta powiększy się o kolejne 200 milionów.
http://www.flickr.com/photos/fspugna/2525335860/